Saturday, September 08, 2007

On the market again

I'm back on the HR-market again (human resources). Jag har fått jobb som personalhandläggare i tre månader. Anx är mycket nöjd. Jag ska bland annat delta i ett rekryteringsprojekt och hålla i en massa intervjuer. Ska bli såååå skoj!

Jag är så glad att jag slipper mitt kundtjänstjobb. Minimikrav på antal samtal per dag låg på 65... statistik fördes på allt: hur många samtal man tog, hur många samtal man kopplade till andra avdelningar, hur lång handläggningstid av ett ärende man hade (den tiden skulle ligga på under 10 %) etc. Började man kl 10.00 skulle man vara tillgänglig för samtal exakt kl 10... så fort man loggade ut för rast eller lunch började klockan att ticka. Oerhört obehagligt att vara så kontrollerad.

Samtalsstrukturen i korthet:

Jag (inledningsfas): "Välkommen till kundservice. Du pratar med XXX. Hur kan jag hjälpa dig?" Helst skulle vi säga kundens namn och sedan "hur kan jag hjälpa dig?". Alltså: "Hej xxx! Vad kan jag hjälpa dig med?"
Kund: "Jag har problem med min mobil. Jag kan inte ringa eller ta emot samtal" (de absolut värsta samtalen var de som handlade om tekniska problem) eller "Jag undrar hur lång bindningtid jag har kvar" (de absolut mest underbara samtalen = väldigt lätta att svara på).
Vid avslut av samtal: "Var det något mer jag kan hjälpa dig med?" (förhoppningsvis säger de nej då), "men då får jag önska dig en riktigt trevlig dag/kväll/helg!"

2 comments:

Anonymous said...

Oj, nä det där lät ju inte så kul! Jag skulle nog vara ganska världelös i kundtjänst tror jag.. Men du fixade det säkert bra! Superkul att du fått nytt jobb nu i alla fall! kram E

Anonymous said...

Åh fy vilket jobb..tack för att du motiverar mig att läsa den här tråkiga kursen vi har nu ;)
Är det ett fast jobb du har fått?