Monday, July 30, 2007

Sömntåget

Sömntåget är ett tåg som vi omedvetet hoppar på när vi ska sova. Enligt en vän till mig så går det flera tåg på natten. Missar man ett får man vänta på nästa. Det ligger nog något i det. Har ni inte varit med om att ni känt er trötta, varit på väg att somna, men blivit distraherade av något - som en tanke eller en ringsignal. Om jag förstått min vän rätt så är det den här tanken eller ringsignalen som gör att vi missar tåget. Sömntåget kan ju inte gå alltför ofta, därför får vi lugnt vänta på nästa tåg, som oftast anländer försent. Och försenade sömntåg är mycket vanliga (i alla fall för mig). Det är de tåg som blir försenade för att vi är uppstressade av att vi missade det första tåget. Jag hoppas jag tar det första tåget i natt för min kropp har inte råd med fler förseningar.

Föresten, visst måste det vara John Blund som är lokförare på tåget? Och våra mardrömmar eller söta drömmar är de olika stationerna som tåget stannar vid på sin färd genom natten. Fast då kan inte de olika stationerna vara andra sängar med andra människor i, som också ska åka med tåget. Hmmm... John Blund borde ju vara lokförare på alla sömntåg, men han kan ju inte vara på flera tåg samtidigt. Eller så är det ett och samma sömntåg för alla och de olika stationerna är andra människors liv och tankar som vi får ta del av i våra drömmar. Fast då stämmer inte teorin att drömmar är en slags bearbetning av det som hänt under dagen. Och den tror jag stenhårt på. Äh, John Blund måste ju ha medarbetare som hjälper honom att köra. Små John Blund-kopior helt enkelt. Eller vad tror ni?

11 comments:

Anonymous said...

Det kan även va så att man helt enkelt inte går och lägger sig när sömntåget är på stationen, och då fungerar det inte att bara somna när som helst utan då måste man invänta nästa tåg. Du kan googla på sömntåget så får du upp en massa spännande träffar! Hoppas du hade en mysig helg med många missade sömntåg..

Anonymous said...

Ah, sömntåget! Tänk vad KP-artiklar kan sätta spår :)
(Det var i alla fall där jag först hörde talas om det!)

/Hanna

Anonymous said...

Sömntåget, det låter gulligt! :)

Anonymous said...

Jag läste också om Sömntåget i Kamratposten! :)

Anx said...

Jag måste va lite efter.. jag hörde först om sömntåget via E :)

Anonymous said...

Allting bra tjejen?! Var det mysigt i helgen?! =) Själv har jag fullt upp nu med att flytta...kul! Vi hörs! kram m

Anx said...

Hej alla nyfikna i en strut ;) Ja, helgen har varit bra. Snipp snapp snut (hur fasen säger man??) så var infon slut! :P

Anonymous said...

Haha, det är samma som vi var på igår då ungefär. Först skulle det vara kräftskiva, sen surströmming och tillslut blev det grillat.
Idag har jag jobbat med diverse, stängde med Olof och helgen blir det Karin och jag!
Hoppas du har en trevlig kväll!

Anonymous said...

fin tågbild

Anonymous said...

Jag borde åtminstone har ställt mig på perrongen för ett tag sedan, men har fastnat vid datorn. Är hemma i Övik nu och njuter av semestern och det sköna vädret! ha det gott!

Anonymous said...

Nu är det väl ändå dax att uppdatera..!