Monday, July 16, 2007

God hälsa

"Den som inte kan avsätta tid för friskvård, måste förr eller senare avsätta tid för sjukvård"

Utdrag ur Personalhandboken på min arbetsplats. Så sant.

Mina två grundpelare för ett friskare liv:

1. MOTION: Att motionera lagom och äta sunt. Med lagom menar jag minst 2-3 gånger i veckan. Det minskar stress, ger mer energi och större kroppsmedvetenhet (egna erfarenheter av min träning). Med att äta sunt menar jag inte självsvält utan mat enligt tallriksmodellen (typ).

2. NÄRA OCH KÄRA: Att tillbringa mycket tid tillsammans med nära och kära. Kramas ofta och PRATA om sådant som är jobbigt eller roligt (viktigt att inte bara älta och gnälla).

Sedan kan man ju alltid lägga till "små" underpelare som ett stimulerande arbete, djur i mängder (särskilt hundar), naturupplevelser, tid för reflektion, semester osv.

6 comments:

Anonymous said...

Så sant, så sant!

Anonymous said...

låter prima :o)

Anonymous said...

Hade en dörr täckt av vykort förut, funderar på att ta fram dom och göra ngt kul kollage av det!

Anonymous said...

Hundkonto!? Så det ska bli en voffe :)?

Anonymous said...

Du kan låna Nikki och se om du är allergisk mot henne :)
Nu börjar det allt bli dags för ett nytt inlägg här tycker jag!

Anonymous said...

Fast å andra sidan vet jag många som tyckt att den var bra, så kanske är värt en titt ändå :)
På jobbet eller?