Saturday, September 27, 2008

Mina små barn

Som jag har skrivit tidigare har jag ett antal orkidéer, mina sk barn. En av dessa blommar för tillfället och har så gjort sedan början på juli. MEN... två av de andra har fått skott!!! Jag är överlycklig. En har precis blommat, så varför den vill blomma igen måste ju bero på att den har det så bra hos mig. Den andra med skott har varit utan skott i flera år enligt Mr J, men skjuter nu skott + ett extra blad! Fantastiskt! Två tecken på att jag är den perfekta blom-mamman.
Den till vänster är mitt "skadade" barn (den som varit utan skott så länge) och barnet till höger är den som precis har blommat. Varje dag får de små liven vattenduschar på sina blad och rötter. En gång till varannan gång i veckan blöts (dränks) rötterna helt. Jag hoppas verkligen att min "Umeå-orkidé" vaknar till liv igen till våren. Den har misskötts svårt de senaste två åren och jag är tveksam på om den kommer att våga blomma igen. Jag blåser dock regelbundet koldioxid på den för att den ska känna extra kärlek och omtanke.

4 comments:

Anonymous said...

ojojoj du kanske kan starta en klinik för skadade och misskötta orkidéer...:)

Anonymous said...

Kul att se att du lyckas med dom!! Lever den du fick av mig? Ta ett besök till orkidéhuset på Tegnérgatan vet ja :)

Anonymous said...

det var Desire som skrev tidigare inlägg.. mitt namn kom inte med :)

Anx said...

Desire: vad roligt att du skriver här hos mig :) Ja, orkidéhuset ska få sig ett besök inom kort!