Sunday, September 28, 2008

Färggrann höstdag

Idag har jag och Mr J gått en promenad i det blåsiga men fina vädret. Vi tog en tur via Fredhäll och Lilla Essingen för att till slut nå målet, den nyöppnade möbelaffären Bolia vid Fridhemsplan. Där hittade jag en stol till mitt skrivbord som vi troligtvis kommer att köpa i veckan. Vad tycker ni? Är den fin? Tror den kommer att passa bra till mitt svarta skrivbord med tillhörande skrivsbordsunderlägg i grått. Vi står i valet och kvalet mellan grå och röd stol. Men i och med att vi har en hel del rött redan, så lutar det starkt åt grått. Efter Bolia-besöket promenerade vi vidare en stund för att avsluta turen i mataffären. Därifrån åkte vi hem med två matkassar och 450 kr mindre i matkassan. Tänk att det går att komma under 500 kr för en veckas mat... Eftersom jag hört att vissa har svårt att tro att det går att äta någonting annat än djupfrysta köttbullar på en prissumma som denna kommer här ett bevis i form av vår veckomatsedel:

Söndag: pastasallad med soltorkade tomater och kronärtskockshjärtan
Måndag: Lax med grönsaker
Tisdag: Linsgratäng
Onsdag: Pasta med bacon och färska champinjoner
Torsdag: Saffranscouscous med grönsaker
Fredag: Färsbiffar med fetaost och chili

Och Fröken Duktig bekräftar härmed: JA, det blir över till matlåda på samtliga måltider.

Bilder från idag: (de två första är utsiktsbilder från vår balkong)


6 comments:

Anonymous said...

Jag är imponerad av att ni lyckas handla en veckas mat så billigt! Menyn ser mycket god ut och jag blev nyfiken på linsgratängen.
Stolen var väldigt fin, men om man ska sitta länge är den kanske inte så bekväm. Själv har jag en inte så fin kontorstol, men jag sitter bra. Man får väga nyttan mot estetiken ibland. :-)

Anx said...

P: Tyvärr var linsgratängen inte alls särskilt god... vi åt den idag och kan ej rekommendera den. Men den går säkert att piffa till på något vis. Angående stolen så har du kanske rätt. Jag tycker dock att den var rätt skön när jag provsatt den. Ger bra stöd för ländryggen!

Anonymous said...

Jag kan rekomendera "Bulgarisk Linssoppa" som ersättning för gratängen - receptet finns i "vår kokbok" som ju finns i nästan alla hem. :-)

Anx said...

Bulgarisk linssoppa lät intressant! Får vi prova att göra nån dag här framöver.. om jag lyckas övertala Mr J.. han är lite anti mot allt som heter böner eller linser :)

Anonymous said...

Fina bilder! Den färsta där är väl bort mot oss?

Vad händer på din födelsedag i år då? Allt bra annars med jobb och stuff?

Kram!

Anx said...

Svinto: Om du vill får du gärna äta middag med mig och några till på söndag, då det är den "stora" dagen. Hör av mig mer om det på "ansiktsboken" :)