Wednesday, August 06, 2008

Sambo + viktökning = sant?

Leder parförhållanden till ett osunt leverne? Jag tycker mig nämligen se tecken på det, i alla fall i min relation. Samboskapet har förvandlat mig till en inaktiv och slö människa, som frossar i onyttigheter. Soffan har blivit insutten och fylld med smulor efter frosserier framför ännu en film. Och många filmer har det blivit (av diverse slag)... Pans labyrint, Ett öga rött, Crazy in love, The departed, Dead Silence, Frostbiten, Djävulen bär Prada för att nämna några.

Hur som helst, vi inledde vår relation med att varje helg köpa minst ett halvt kilo godis, som vi slukade under Idol. Ett halvt kilo??? När jag var singel fanns det inget som hette godis (viss överdrift)... De flesta måltider intog vi på någon mysig restaurang på Söder tillsammans med ett glas vin. Måltiderna har fortsatt att ätas på restauranger, dock inte lika ofta. Som tur är! Både ekonomiskt och viktmässigt. Det är ju allmänt vedertaget att man äter mer när man äter ute... i alla fall jag.. det smakar ju så gott! Det har nu gått fyra dagar på vårt (läs mitt) nyttiga leverne och jag har sådan skräpmatsabstinens att jag i princip håller på att avlida. Jag tänker bara på flottiga och feta saker... och GODIS! Godis, godis, godis... det vore så gott med en sur colanapp... Dagens middag består av, som jag redan skrivit, av sej och grönsaker. GRÖNSAKER. Jag är spyless på grönsaker! Jag längtar nästan till morgondagens middag, då jag får äta korv. Fläskig fet korv gjord på... ja, det vill jag faktiskt inte veta.

Jag kan säga så här att Mr J håller inte med mig i ovanstående. Han tycker vi äter hälsosam och sund mat varje dag och kommentar detta inlägg med följande kommentar:

"Åt du bara grönsaker, gryn och havregrynsgröt uppe i Umeå?"

Nä, Mr J, det gjorde jag inte. Nog åt jag skräp där också. Jag kan nog inte skylla viktökningen enbart på vårt leverne, även om det säkerligen har sin beskärda del i orsaken. I Umeå cyklade jag i princip en mil om dagen, gick många promenader samt tränade ofta. Och detta hade jag tid att göra också. Jag hade inget heltidsjobb, jag hade inte en kär liten sambo som tog mycket av min tid. Och ska jag vara helt ärlig så mår jag så himlans mycket bättre nu trots att jag väger 6-8 kg mer. Hello fläsket! Hur är läget?

2 comments:

Anonymous said...

Lite fläsk gör väl inget? Men vet exakt hur det är. Vi håller på och bantar nu :o) Svååårt...

Anonymous said...

Ja när A och jag blev tillsammans vägde jag runt 5 kg mindre än vad jag gör. Detsamma för honom. Men jag väljer att skylla på åldern, vi har ju båda blivit 4 år äldre så det är heelt natuurligt :-)

Jag såg en stund av filmen men det var verkligen inget för mig.