Saturday, June 09, 2007

Originalitet

"Att vara speciell är ett måste för att hävda sig i den här världen".

En sak en person sa till mig och som jag har funderat på ett tag. Är det verkligen så? Igår såg jag en film, som var superduperbra by the way, då en av skådespelarna typ sa:

"Vet du vad kycklingar gör med en kyckling som är avvikande? De hackar på den tills den dör".

Det är väl så vi människor också gör, eller åtminstone har gjort. Allt som är annorlunda sticker i ögonen och måste bestraffas på något sätt. I det långa loppet tror jag dock inte att originalitet håller. Människor söker samhörighet och för att finna det krävs en viss anpassning till det som är normativt för just den specifika gruppen vi söker samhörigheten inom. I skolan eller i arbetslivet kan man ju inte helt utan konsekvenser bete sig hur som helst och köra sitt eget race. Det beror ju självklart på sammanhanget. Vill du lyckas inom nöjesbranschen till exempel måste du nog vara speciell för att kunna hävda dig, men i det "vanliga" livet tror jag inte det är en framgångsrik strategi. Tyvärr. Alla borde verkligen få vara som de är utan att bli hackade på. Vissa kan ju faktiskt bli hackade på tills de dör...

Jaja.. bara en tanke som slog mig härom kvällen... Idag ska jag jobba lite extra på mitt gamla jobb och anpassa mig till normen där ;)

Till min vän E i den stora staden vill jag bara säga: HA EN RIKTIGT TREVLIG INFLYTTNINGSFEST!!! Jag önskar att jag var där med er. Själv ska jag tråka på någon tråkig uteservering i den tråkiga hålan... :P

6 comments:

Anonymous said...

Det där har vi pratat rätt mycket om i skolan, att vara normal och inte..ett väldig intressant ämne. Men ungefär som du säger också, att vara lite speciell är "nödvändigt" om man vill synas, men å andra sidan klarar inte folk/samhället av om man är för annorlunda..

Ha det så skoj på bstn ;) Jag ska ut och bli kokt i värmen!

Anonymous said...

tänkvärt inlägg... har tänkt i liknande banor. Lite deprimerade... Vad var det för film som du såg som var så bra? kramm kram

Anonymous said...

el saro = sara :oD

Anx said...

Sara: "En främling i familjen" tror jag den hette. Leonardio di Caprio spelade huvudrollen ;)

Anna: Jag bytte med Sara så idag har jag varit helt ledig :)

Anonymous said...

Håller med om de mesta och att ingen ska behöva stå ut med att bli "hackad på" eller kränkt. Men det är ju inte heller så enkelt som att säga att alla bara borde få vara "som de är" (hur nu det är? Jag tror ju att man kan vara på ganska många olika sätt i olika situationer och med olika människor). För ibland kan ju det faktiskt innebära att man kränker andra. Så ett bättre motto (med stor risk för att låta som en moraltankt :) kanske då är att "alla bör få vara på ett sätt som de trivs så länge det inte kränker andra", typ!

Anx said...

E: Ja, det beror ju på hur man ser det... jag tänkte väl inte allt för djupt på det hela :)