Sunday, January 14, 2007

Den snåla fastighetsägaren

Jag kom precis upp från tvättstugan i mitt lilla hyreshus. För litet är det faktiskt. Endast fyra bostäder. Två barnfamiljer, ett par och så lilla jag! Placerad längst upp i hörnet, ingång gaveln. Hur som helst, i ett hus där det som sagt endast finns fyra bostäder, hur dyr kan elen egentligen bli? Det verkar som att min hyresvärd fokuserar på element och tvättstuga när det gäller att dra ner energikostnader. Den här hösten och vintern har emellertid varit ganska varm och behaglig, och således även temperaturen inomhus. Förra hösten och vintern, särskilt tiden innan jul, var dock inte lika varm och behaglig i min lägenhet. Medeltemperaturen låg på ungefär 16-17 grader. Burr. Som tur var hade jag en date då så kylan blev överkomlig. Och så fort daten försvann fixade jag elementen. Men ändå... 16-17 grader! Inomhus! Nu känns det som att det problemet för evigt kommer att vara löst, för jag har lärt mig hur man tömmer elementen på luft, så nu kan jag fixa värmen själv. Jippiho! Det nya problemet är TVÄTTSTUGAN. Vi har EN tvättmaskin. Ingen torktumlare. Endast en torkfläkt, som är tidsinställd. Det tar EVIGHETER att torka tvätten. I somras införde min hyresvärd ett system, som han menade var det mest effektiva torksystemet. Torkfläkten fick inte användas. Enligt min hyresvärd torkade tvätten bäst om luften, vari tvätten befanns sig, sammanblandades med annan luft. I det här fallet menade han luften utanför tvättstugan. Dörren till tvättstugan skulle stå öppen, så att luften SAMMANBLANDADES. Det var enligt min hyresvärd det mest effektiva sättet att torka tvätten på. Vilket skämt! Möjligtvis det mest KOSTNADSEFFEKTIVA alternativet. Detta system höll inte mer än kanske en månad. Sedan började torkfläkten användas som vanligt. Nu har emellertid "experten" på effektiva torksystem kommit på ännu ett raffinerande förslag. En LUFTAVFUKTARE har installerats i tvättstugan. Tja, det kanske skulle kunna fungera tänkte jag, men det gör det ju inte. Tvätten blir aldrig torr. Handdukar blir stenhårda och otroligt osköna att använda. Det känns som att mögel odlas i sängkläderna, vilket det inte gör... men det luktar i princip mögel där nere. Nåväl, min hyresvärd kompromissade lite i alla fall. Vi får ha torkfläkten på i fall det är mycket kallt ute (det måste alltså betyda att vi inte får ha den på när det är plusgrader och rått och fuktigt ute) MEN endast på svag värme. Och för att vi inte ska kunna fuska har han TEJPAT FAST "vridmojengen". Ja, vi får se hur länge detta förslag håller. Jag upptäckte nu när jag var nere i tvättstugan att någon har rivet bort tejpen och vridit fläkten till näst högsta värmen. Tack för det. Lättad suck.

7 comments:

Anonymous said...

usch vilken snålis!

Anx said...

Ja, det är ofattbart!

Anonymous said...

ja det var verkligen en snåljåp. Prata med de andra och klaga gemensamt!

Anonymous said...

betalar man hyra så är det minsta man kan begära en torktumlare...tycker jag iaf. tycker oxå att ni ska klaga gemensamt! kram m

Anonymous said...

Det låter som att din hyresvärd är lite galen eller nåt..! /E

Anx said...

Han är galet snål! :) vilket är väldigt märkligt med tanke på att han typ äger flera fastigheter... han borde ju ha pengar om man säger så...

Anonymous said...

den som har mycket vill ha mer...heter det väl.