Monday, November 27, 2006

Mera örhängen

Ännu en helg. Ännu en skörd. Nu har min passion för örhängen gått så långt att jag till och med namnger de små liven. Till höger ser ni ”Blomma i ögla”. Jag älskar den otroligt söta pärlan med blommor på. Dessvärre tror jag inte att den är gjord för att vara en enhet i ett örhänge. Den är väldigt tung. Öronsnibben hänger sig lite när man bär det, därför har det inte fått någon kompanjon än. Jag har nämligen två söta pärlor med blommor på, men funderar på vad jag ska göra med dem. Jag är ingen stor bärare av halsband. Och jag har en stark känsla av att pärlan passar bäst i ett halsband. Och jag vill ha pärlorna för mycket för att vilja ge bort dem till någon annan. Jaja, det tåls att funderas på lite till. Så länge kan jag beundra den söta pärlan i örhänget, som faktiskt är väldigt vackert.

Till vänster ser ni ”Masken”. Döpt efter dess maskliknande utseende. Ser ni inte hur örhänget kråmar sig och har svårt att hänga rakt? Jag föll för Masken. Det hänger snyggt i mina snibbar. Masken är gjorda av tråd (och pärlor såklart). Tråden gör att örhängena inte blir lika stela, som de har en tendens att bli om man använder till exempel en hattpinne (en liten metallpinne med en hatt på – så pärlan inte åker av). Använder man en hattpinne, i alla fall de som jag äger, är det svårt att få de att bli längre än halva "Masken". Och jag gillar att ha långa, dinglande saker i öronen.

Här nedan till vänster har ni ”Blå tårar”. Ett flickaktigt och lite drömmande örhänge, gjord enligt samma teknik som ett tidigare örhänge (triangeln). Om de blåa färgkombinationerna för era tankar till en regnbåge är detta inte så konstigt med tanke på att de minsta pärlorna faktiskt är just regnbågsblåa. Bredvid "Blå tårar" ser ni en namnlös stackare utan kompanjon. I det här fallet beror det på att de små svarta pärlorna inte är tillräckligt små. Det behövs mindre för att örhänget ska bli fulländat. Som det ser ut nu är det alldeles för klumpigt. Pärlorna intar inte en vacker form. Det jag emellertid gillar med örhänget är den svarta droppen längst ner. Den är snygg.

4 comments:

Anonymous said...

Tja, jag säger ju det! Du får öppna affär! Postorder med örhängen! Tycker jag aboslut! Ett litet eget företag.... varför inte skaffa sig ett jobb då man inte finner något? Många kramar.

Anonymous said...

Har du värsta smyckefabriken nu?! =) Vad fina "Maskenörhängena" var!! Du har ju talang för sånt där du bruden!
kram maria

Anonymous said...

Fina örhängen! Jag gjorde faktiskt två par till min kompis när hon fyllde år. Måste börja göra till mig själv, ger bara bort alla...:)

Anx said...

Vad gulliga ni är! Jag blir såååå GLAD! Jag älskar faktiskt masken. Har på mig dom nu :) KRAM PÅ ER!